Ofsetová tlač plagátov

Ofsetová tlač plagátov je vykonávana vo všetkých formátoch až po veľkosť B2. Tlačíme aj v malých množstvách.

Samozrejmosťou je kvalita v maximálnej možnej miere. Vyberte si z rôznych prevedení na lesklom alebo matnom papieri, lakovanom alebo nelakovanom, s / bez UV laku.

1.Tlac-Plagaty

Tlač plagátov

Tlač propagačných plagátov (a tlač letákov) je jednou z našich najčastejších činností. Práve u tejto formy propagačných materiálov naplno využijeme prednosť ofsetovej tlače. Plagáty sa totiž väčšinou tlačia vo väčších nákladoch, čo je pre metódu ofsetovej tlače ideálne. Docielime tak okrem vysokej kvality tlače aj zníženie nákladov pre zákazníka.

Plagáty pre vás vytlačíme vo všetkých bežných i menej bežných formátoch (A1, A2, A3, A4, B2, B3, B4 alebo iný požadovaný formát papiera). Plagáty môžu byť jednostranné alebo obojstranné (môžete zvoliť napríklad jednu stranu plagátu čiernobielu a druhú farebnú alebo si vybrať konkrétny počet farieb (1 – 5 farieb).

Pre tlač plagátov si môžete zvoliť z radu druhov papiera. Ponúkame tlač na papier s gramážou 80 – 350 gramov. Na výber je aj kriedový alebo ofsetový papier. Vytlačené plagáty môžeme aj zalaminovať alebo lakovať (oboje v matnej alebo lesklej verzii).

Z dokončovacích prác ponúkame aj tvorbu lomov (bigovanie), výsek alebo predierkovanie / vŕtanie.

Naša práca hovorí za nás

Za dlhú dobu existencie firmy MiRe sme vytlačili nespočetné množstvo plagátov. Išlo hlavne o plagáty na podporu predaja, plagáty na podporu brandingu ale aj o plagáty propagujúce najrôznejšie kultúrne akcie a pod. Pracovali sme pre menšie i väčšie spoločnosti.

Tvoríme efektívne plagáty – čo by mal správny plagát hovoriť?

Plagát by mal rozprávať príbeh
Plagát musí na prvý pohľad zaujať pozornosť
Tlačený plagát by mal jasne ukázať predmet Vašej činnosti
Plagát by mal fungovať samostatne – bez ďalších vysvetlenia
Plagát by mal vyvolávať diskusiu
Téma plagátu musí byť jasné na prvý pohľad

Tlač plagátov – 9 krokov k dokonalosti

Tlač plagátov – aktuálne trendy

Preskúmajte aktuálny reklamny štýl. Pozrite sa, ako vyzerajú ďalšie plagáty a nájdite 3 – 4, ktoré Vás zaujmú a ktoré môžu poslúžiť ako príklad. Ukážky moderných reklamných plagátov hľadajte hlavne na internete. Ideálne na zahraničných serveroch, ktoré sa venujú dizajnu a reklame. Pozrite sa, aké plagáty boli v poslednej dobe ocenené na rôznych súťažiach. Pre inšpiráciu sa môžete pozrieť napríklad na 10steps.sg alebo graphicdesignjunction.com.

Software pre prípravu plagátov pre tlač

Rozhodnite sa pre program, v ktorom budete plagát tvoriť. Ak viete pracovať s grafickými programami firmy Adobe, vyberte InDesign alebo Illustrator. Pokiaľ s týmito programami skúsenosti nemáte, vyberte niektorý z programov, ktoré pracujú so šablónami. Vhodné je použiť napríklad Apple ‚s Pages alebo Poster Maker, ktorý nájdete na adrese ArtSkills.com.

Veľkosť tlačeného plagátu

Vyberte veľkosť plagátu. Veľkosť vyberajte starostlivo podľa toho, kde bude plagát umiestnený. Podľa toho zvoľte aj veľkosť písma. Celkovo by mal byť tlačený plagát čitateľný zo vzdialenosti 4 – 5 metrov.

Množstvo textu na plagáte

Zredukujte množstvo textu na plagáte tak, aby bolo možné ho prečítať za cca 10 sekúnd. A to vrátane názvu spoločnosti, produktu, adresy, webové adresy, výzvy na akciu a prípadne dáta. Snažte sa oznámiť len tie najdôležitejšie informácie.

Tlač plagátov – grafické prvky

Zvoľte si grafiku plagátu. Navrhnite si desať nápadov na grafiku vrátane loga, fotografií alebo iných obrázkov inšpirovaných témou Vášho podnikania / produktu. Vyberte 2 až 4 z nich, ktoré chcete mať na plagáte. Vždy voľte iba obrázky, ktoré máte k dispozícii vo vysokom rozlíšení. Malé obrázky môžu byť pekné na Vašom monitore ale po vytlačení budú rozmazané alebo rozpixelované. Obrázky sú prvé vecí, ktoré si ľudia na plagáte všimnú. Môžete použiť aj klipart. Musíte ale zaistiť, že je presvedčivý, dokáže zaujať a vyšle jasnú vizuálnu správu.

Tlač plagátov – základný grafický návrh

Než si sadnete k počítaču, načrtnite si hlavnú podobu plagátu na papieri. Pamätajte si, že jednoduchý dizajn je obvykle lepší a efektívnejší ako zložitý. Aj keď chcete aby bol plagát pútavý, snažte sa zachovávať čistotu dizajnu. Príliš veľa grafických prvkov na plagáte zbytočne odvádza pozornosť od obsahu. Vyberte si niekoľko variantov grafiky aby ste si mohli s odstupom vybrať ten najlepší. Myslite na ľudí, ktorých má plagát zaujať. Väčšina ľudí nepozná Váš odbor a preto sa vyhnite zbytočnému použitiu odborných termínov. Prispôsobte formu plagátu faktu, že ľudia čítajú plagát z ľavej hornej časti do pravej dolnej. Ľudia takto čítajú plagáty inštinktívne, preto nezabudnite umiestniť titulok hore.

Kompletizácia do šablóny plagátu

Všetky vybrané prvky a grafiku vložte do šablóny plagátu. Venujte príprave dostatok času. Plagát môže byť prvým kontaktom potenciálneho zákazníka s Vašou firmou a preto je dôležité venovať dizajnu, výberu písma a rozmiestneniu prvkov dostatok času a úsilia.

Farby pre tlač plagátov

Použite iba 2 alebo 3 farby. Čokoľvek, čo príliš odvádza pozornosť od oznámenia plagátu je nežiaduce. Skúšajte znova a znova zjednodušovať plagát, kým nedosiahnete ideálne riešenie, ktoré oznámi všetko dôležité v desiatich sekundách.

Tlač vzorky plagátu

Vytlačte si vzorku plagátu na Vašej tlačiarni a ukážte ho aspoň trom nezúčastneným ľuďom a nechajte ich aby ho skritizoval a navrhli ďalšie nápady. Potom vytvorte ďalšiu verziu plagátu a ukážte ho pokiaľ možno ďalším trom ľuďom.

12 tipov pre tlač plagátov

Plagát, ktorý vidíte na vašom monitore môže mať po vytlačení veľmi odlišné farby. Nemožno teda jednoducho vytvoriť plagát v grafickom editore a vytlačiť. S našimi odborníkmi sme vytvorili detailný návod, s ktorým pripraviť plagáty na vytlačenie ako profesionáli.

Ak teda uvažujete o tlači plagátu pre propagáciu firmy, koncertu alebo si chcete jednoducho ozdobiť stenu vašej obývačky, nasledujte naše tipy.

1. Aký zvoliť farebný režim pre tlač plagátov?

Pre tlač plagátov zvoľte radšej CMYK ako RGB. Pre tlač je CMYK rozhodne vhodnejšie, RGB použite napríklad pre obrázky a bannery zobrazované na webe. Vo vašom grafickom editore farebný režim ľahko zmeníte. Napríklad vo Photoshope zadajte Image> mode> CMYK. Vďaka tomuto farebnému režimu si zároveň urobíte lepšiu predstavu o tom, ako bude vytlačený plagát vyzerať.

2. Konverzia do CMYK

Ak ste váš plagát doteraz tvorili v RGB a až po jeho dokončení zmenili farebný režim na CMYK, pravdepodobne uvidíte zmeny vo farbách. Zelené a modré odtiene budú pôsobiť mdlo a bez života.

RGB má totiž oproti CMYK väčšiu škálu farieb. Predstavte si, že použijete všetky počítačové farby, ktoré ponúka napr. Photoshop. Keď ale pošlete váš plagát do tlače, tieto farby budú vytlačené reálnym atramentom. Ak sa také farby vyskytujú mimo farebnú paletu, ktorou atramenty disponujú, nepôjdu vytlačiť.

3. Tlač plagátov a nastavenie správneho rozlíšenia

Tlačové súbory bývajú dosť veľké. Jedným z najbežnejších príčin meškania tlačových prác je práve nutnosť opravovať tlačové podklady, pretože majú príliš nízke rozlíšenie. Súbory pripravené na tlač plagátov by mali mať nastavené dpi na 300. Dpi znamená počet bodov na palec (Dots Per Inch). Zjednodušene povedané, čím viac bodmi je plagát tvorený, tým vyššie je rozlíšenie. Viac vytlačených farebných bodiek na palec znamená vyššiu kvalitu vytlačeného plagátu.

Ak je rozlíšenie príliš nízke, konečným výsledkom môže byť rozmazaný a pixelizovaný plagát. Vo Photoshope vytvoríte plagát s vyšším rozlíšením vytvorením nového dokumentu a nastavením 300 do políčka „rozlíšenie“ v úvodnom nastavení nového dokumentu.

4. Nastavenie správnej veľkosti plagátu

Starostlivo zvážte, na aký účel má plagát slúžiť a kde bude umiestnený. Ak si nie ste istí, ľahko sa môžete inšpirovať u konkurencie. Najpopulárnejšie veľkosti plagátov sú formáty A2 (594mm x 420mm) a A3 (420mm x 297mm). Dôležité je aj správne zvoliť gramáž papieru, s ktorej výberom vám radi poradíme. Gramáž sa počíta v gramoch na jeden štvorcový meter. Pre tlač plagátov je obvyklá gramáž 150 alebo 170 gramov.

5. V akom formáte poslať plagát k tlači?

Súbory s tlačovými podklady pre tlač plagátov posielajte vo formáte PDF (v tlačovom rozlíšení 300 dpi) alebo vo formáte .tiff bez kompresie a v rovnakom rozlíšení. Ak si chcete nechať vytlačiť iba plagát s vašim domácim miláčikom z fotografie z mobilného telefónu, tak môžete podklady poslať aj vo formáte JPEG (JPG), ale počítajte s tým, že dôjde k zmene farieb aj k orezom krajov fotografie.

6. Čo je ofsetová tlač?

Pomocou ofsetovej tlače je vyrábaná rada produktov (knihy, plagáty, noviny atď.). Zjednodušene povedané, technika ofsetovej tlače znamená pre tlačiareň vyrobiť sadu „dosiek“, ktoré sa použijú na tlač plagátu na papier.

Vytvorenie týchto dosiek je pomerne nákladné. Hlavne oproti digitálnemu tlače. Ide ale o vyššie náklady len v počiatočnej fáze, nasledujúce tlač z dosiek je už lacný a hlavne vysoko kvalitné. Ofsetová tlač sa tak oplatí až pri väčšom tlačovom nákladu.

7. Tlačiť plagáty ofsetovou alebo digitálnou tlačou?

Nielen pri tlači plagátov máte vždy na výber dve možnosti – digitálna alebo ofsetová tlač (v skutočnosti je ešte tretia možnosť a to, že si plagát vytlačíte doma. Kto má ale doma tlačiareň, ktorá dokáže tlačiť plagáty vo veľkosti A3?).

Voľba medzi ofsetovou a digitálnou tlačou bude závisieť hlavne na peniazoch, tlačovom nákladu a tiež na tom, ako rýchlo potrebujete mať svoje plagáty vytlačené. Digitálna tlač (atramentovými alebo laserovými tlačiarňami) je lacnejšia a rýchlejšia, ak potrebujete vytlačiť len pár kusov. Ak je váš rozpočet obmedzený a uspokojíte sa s nižšou kvalitou vytlačených plagátov, bude pre vás digitálna tlač dobrou voľbou. Vo firme MiRe ale dokážeme vytvoriť tlačové dosky do 48 hodín od zaslania tlačových dát a tak je z časového hľadiska digitálnu tlač výhodnejšia len v minime prípadov.

8. Nezabudnite na pravopis

Ak sa na vašom plagátu vyskytujú okrem obrázkov aj akékoľvek aj minimálne texty, vždy ich dvakrát alebo trikrát prekontrolujte. Naozaj nie je veľmi príjemné, keď vám z tlačiarne prídu stovky plagátov s pravopisnú chybou. Radšej plagát pred vytlačením dajte niekomu skontrolovať. Viac očí, viac vidí.

9. Čo je „Spadávka“ (tlač na spad)?

Spadávka je jednoducho povedané malý priestor (obvykle 3 alebo 5mm) na okraji plagátu, ktorý môže alebo nemusí byť vidieť na vytlačenom plagáte. Dá sa povedať, že ide o priestor pre vaše chyby, pretože sa tak zabráni napríklad nechcenému bielemu pruhu na okrajoch plagátu.

Grafické programy ako InDesign a QuarkXPress vám prácu značne uľahčí, pretože majú sprievodcu, ktorý priestor spadávky vyznačí. Vždy vám s určením priestoru spadavky radi poradíme.

10. Čo je „trim“ čiže orez?

Trim je okraj finálneho vytlačeného plagátu. Aby sa zabránilo tomu, že na vytlačenom plagátu bude Odseknutá časť loga alebo textu, odporúčame okolo nich nechať voľný priestor a nedávať ich bližšie k okraju ako 1/8 palca.

11. Pre tlač plagátov používajte vektory

Každý tlačiar vám povie, že radšej pracuje s plagátmi pripravenými na tlač vo vektorovej grafike. Snažte sa teda vytvárať vaše plagáty napríklad v programe Adobe Illustrator, ktorý s vektormi vie pracovať. Nielen, že tým znížite veľkosť tlačového súboru, ale hlavne tým dosiahnete najostrejší výsledok. Používajte vektorovú grafiku a tlač plagátov bude pre všetkých jednoduchšia.

12. Dajte pozor na fonty, ktorými je písaný text na plagátu

Nikdy nezabudnite na spustenie predtlačovej kontroly. Napríklad v programe InDesign sa predtlačovej príprave hovorí „pre-flight“. Vďaka tomu uvidíte všetky prípadné problémy. Napríklad vás program upozorní na používanie RGB alebo na špeciálne fonty, ktoré nie sú v súbore vložené. InDesign dokáže zabaliť všetky vaše tlačové súbory a fonty do jednej zložky, vďaka čomu si ušetríte veľké nepríjemnosti spojené s chýbajúcim fontom, ktorý by tak nebolo možné vytlačiť.

Okrem tlače plagátov ponúkame aj: